7 września, 2022

Usuwanie rys z lakieru Aut Premium – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Bardzo często na naszych autach pojawiają się uszkodzenia, które szpecą wygląd odbierając nam przyjemność z użytkowania auta. Rysy, bo o nich mowa obniżają wartość rynkową i często potrafią być argumentem decydujący o zakupie lub rezygnacji z zakupu auta. Czasami do ich powstania przyczyniamy się sami, a czasami są to sytuacje od nas niezależne.

Jak powstają rysy na lakierze samochodów?

Rysy na lakierze samochodowym powstają w wyniku kontaktu powierzchni lakieru z przedmiotem twardszym niż powłoka lakiernicza. Mogą to być uszkodzenia powstałe w skutek otarcia parkingowego (o inne auto lub, np. betonowy słupek) czy głębokie pojedyncze rysy będące wynikiem aktu wandalizmu.

Pozostała część Klientów, wspominająca o rysach, są to najczęściej właściciele aut mytych na myjniach automatycznych, lub takich na których ktoś mniej lub bardziej skutecznie próbował usunąć jakieś uporczywe zabrudzenia (ptasie odchody, owady, sok z drzew).

Rodzaje rys, jakie możemy spotkać na swoim samochodzie

Generalnie rysy możemy podzielić na dwie grupy pod kątem metodologii naprawy. I grupa to rysy, których głębokość jest mniejsza niż grubość lakieru bezbarwnego. II grupa to te, które przebiły lakier bezbarwny i sięgają głębiej (np. bazy, podkładu czy nawet blachy czy tworzywa).

Sposoby usuwania rys we własnym zakresie – czy warto?

Większość Klientów, jest przekonana, że ich uszkodzenie jest delikatne i prawie każdą rysę da się „spolerować”. Jednak okazuje się, że osoba która już na etapie rozmowy telefonicznej wspomina o rysach na lakierze zwykle ma bardzo głębokie i rozległe uszkodzenia.

To czy warto we własnym zakresie podjąć się usuwania rys zależy od:

  • rodzaju uszkodzenia,
  • narzędzi i umiejętności,
  • ceny jaką jesteśmy w stanie zapłacić w przypadku ewentualnego niepowodzenia.

Niestety, ale bardzo często nawet początkowo małe uszkodzenie, może przerodzić się w rozległą i bardzo kosztowną profesjonalną naprawę lakierniczą.

Jeżeli uszkodzenie jest bardzo płytkie, tzn. głębokość rysy nie przekracza 5% grubości lakieru bezbarwnego (np. grubość lakieru bezbarwnego to 30 mikronów, a głębokość rysy nie jest większa niż 0,5 mikrona to taką rysę powinniśmy być w stanie usunąć pracując ręcznie odpowiednio dobraną lekko ścierną pastą i dedykowaną gąbką do ręcznego polerowania.

Dlaczego należy być ostrożnym nie mając wprawy i dlaczego należy uważać ogólnodostępne w marketach pasty typu „TEMPO”? Ponieważ bardzo często te pasty są mocno ścierne i w przypadku miękkich lakierów mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku, a skutki działań będą widoczne dopiero po pewnym czasie.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ tego rodzaju pasty podczas pracy same mogą powodować zarysowania, ale zawarte w nich wypełniacze, maskują je do momentu aż nie zostaną wymyte, np. po kilkukrotnym umyciu auta. Niestety dosyć często można zaobserwować szczególnie na ciemnych lakierach tzw.”placki” na masce gdzie ktoś próbował taką właśnie pastą lub co gorsze ostrą stroną zmywaczka kuchennego usunąć ptasie odchody lub ślady po nich.

Jak rysy usuwają profesjonalne firmy?

Rysy z grupy I można usunąć całkowicie lub zmniejszyć ich widoczność poprzez polerowanie, czyli mechaniczną obróbkę lakieru bezbarwnego, polegająca na usunięciu uszkodzonej warstwy.

By naprawa była bezpieczna i przyniosła korzyść należy spróbować jak najlepiej ocenić sytuacje mierząc grubość powłoki lakierniczej i oszacowując grubość lakieru bezbarwnego. Niestety głębokości uszkodzenia nie jesteśmy w stanie określić precyzyjnie, możemy jedynie próbować oszacować na podstawie własnego doświadczenia. Ponieważ jest to obarczone dużym błędem, tego typu naprawy powinny być wykonywane bardzo rozsądnie i nie za wszelką cenę.

Niestety nawet przy takim podejściu zdarzają się sytuacje, których wolelibyśmy uniknąć.

Dlatego też na elementach, które były już naprawiane/ ponownie lakierowane przypomina to zabawę w sapera, ponieważ nie jesteśmy w stanie określić już i tak obarczonej dużym błędem grubości poszczególnych warstw powłoki lakierniczej.

By zminimalizować ryzyko wyrządzenia jeszcze większej szkody, celem powinno być poprawienie estetyki uszkodzonego miejsca, a nie próba usunięcia za wszelką cenę, która może skończyć się tzw. „przebiciem” lakieru bezbarwnego.

W przypadku naprawy metodą polerowania, możemy przyjąć, że bezpieczne będzie usunięcie rys, których głębokość to nie więcej niż 30% grubości lakieru bezbarwnego. W przypadku głębszych rys usunięcie zbyt dużej ilości lakieru bezbarwnego , będzie skutkowało słabszą ochroną lakieru bazowego (koloru), przed promieniowaniem UV co w nawet niedalekiej przyszłości może skutkować miejscowym płowieniem lakieru i brakiem możliwości odświeżenia lakieru, np. przed sprzedażą auta.

W takim przypadku pozostaje zaokrąglenie krawędzi rys dzięki odpowiedniemu doborowi maszyny, pasty i pada co sprawi że światło będzie się inaczej załamywać, a uszkodzenie może stać się mniej widoczne lub widoczne tylko pod specyficznym kątem padającego światła.

Rysy z grupy II ze względu na głębokość uszkodzenia naprawia, się kilkuetapowo. Najpierw jest to przygotowanie uszkodzonego miejsca do naprawy, np. poprzez odtłuszczanie lub rozszlifowanie, następnie wypełnianie ubytku (tutaj w zależności od głębokości uszkodzenia, może być to szpachla, podkład, lakier bazowy lub wszystkie elementy).

Następnym etapem zwykle jest wyrównanie powierzchni poprzez szlifowanie odpowiednio dobranymi gradacjami papieru ściernego. Kolejno, malowanie, odtłuszczanie i malowanie lakierem bezbarwnym, następnie przepolerowanie wszystkiego w celu uzyskania możliwie jak najmniej widocznego miejsca naprawy.

 

Usuwanie rys z lakieru samochodów luksusowych

Taka naprawa, w tradycyjnej lakierni to drogi, czasochłonny proces, który zwykle nie kończy się na elemencie uszkodzonym tylko stosowane jest cieniowanie sąsiadujących elementów w celu zminimalizowania widoczności naprawy.

Dzięki posiadanej technologii i szybkoschnącym materiałom lakierniczym, których używamy do napraw w UDL zdecydowanie zmniejszamy zarówno obszar jak i skracamy cały czas potrzebny do naprawy uszkodzonego miejsca.

Usuwanie rys z lakieru samochodów premium

Jak dbać o samochód, który jest już zabezpieczony przed zarysowaniami?

O ile nie mamy większego wpływu na innych kierowców czy na wandali o tyle możemy podejmować działania, które zmniejszą ryzyko powstania ewentualnych uszkodzeń. Na parkingach pod galeriami handlowymi warto wybierać miejsca, nieco oddalone od wejścia czy nie będące na drodze na nich. Minimalizujemy w ten sposób ryzyko obicia drzwiami innego blisko zaparkowanego auta, porysowania auta przez osoby przeciskające się do wejścia między samochodami (często powstają Rysy od torebek, metalowych zamków czy zapięć kurtek).

Kolejną sprawą jest wybranie przestronniejszych miejsc, jeżeli jesteśmy pewni swoich umiejętności manewrowych to miejsca przy filarach czy ścianach często eliminują zagrożenie uszkodzenia naszego auta z jednej lub nawet kilku stron.

Kolejnym ważnym elementem, jest regularna pielęgnacja i w miarę możliwości jak najszybsze usuwanie zabrudzeń, które mogą okazać się uporczywe. Wszelkiego rodzaju ptasie odchody, czy rozbite owady warto usuwać na bieżąco, zamiast smażyć przez kilka dni w słońcu czekając na kolejne mycie. Zwykle tak to działa że gdy nie możemy czegoś usunąć, to zaczynamy używać większej siły…, niestety bardzo często tak samo działają pracownicy myjni, co skutkuje zmatowieniami, rysami i utratą atrakcyjnego wyglądu auta.

Jesteś zainteresowany?

Umów się na Konsultacje!

2023-02-22T10:35:26+00:00
Przejdź do góry